Vandaag is de laatste dag dat geïnteresseerden zich kunnen aanmelden voor de het symposium Evangelical Theology in Transition, waarop het gelijkname boek wordt gepresenteerd. Mark Peter van der Bijl schreef al een recensie van het volgens hem soms erg pittige boek, dat desondanks bittere noodzaak is voor ieder evangelisch leider.
De evangelische beweging moet gezien worden als een counter-movement, die als een kritische minderheid in de maatschappij staat om het Koninkrijk van God te laten zien. Omdat Evangelical theology in transition in het Engels is geschreven wordt is het in deze recensie nodig om eerst de definitie van het woord Evangelical, dat in het boek gebruikt wordt, uit te leggen.
Niet alle tien auteurs van het boek hangen precies hetzelfde standpunt hierover aan, maar als gemeenschappelijke definitie wordt gekozen voor wat Stanley Grenz hierover zegt: dat evangelicalism een beweging is met drie belangrijke kenmerken: bekeringsvroomheid, heiliging en zending. Deze beweging omvat volgens Grenz en de auteurs van dit boek dan ook de (of sommige) reformatorische kerken, uiteraard de evangelische, maar ook de pinksterkerken. Daarmee wordt de evangelische beweging gezien als een echte tegenbeweging.
Met de definitie is ook verklaard waarom de auteurs (tien maar liefst) uit diverse kerken afkomstig zijn, zowel van reformatorische als evangelische huize. Bijna allen geven les aan de VU (sommigen ook aan de CHE) en wel voornamelijk aan het CERT, het in 2003 opgerichte Center of Evangelical and Reformation Theology. Deze verzorgt een Engelstalig Masterprogramma theologie, waar het merendeel van de lesstof in dit boek in compacte vorm terug te vinden is. Voor (voormalige) studenten is dit boek dan ook een feest van herkenning. Voor de rest kan een toelichting geen kwaad.
In het boek nemen de tien auteurs ieder een hoofdstuk voor hun rekening, op het gebied van hun theologische expertise. Deze auteurs zijn Henk Bakker (bekend om zijn heldere analyses), Eveline van Staalduinen-Sulman, Maarten Aalders, Ad de Bruijne, Stefan Paas, René Erwich, Bernard Reitsma, Cornelis van der Kooi, Antonie Vos en Arie Zwiep, van wie zijn boek Tussen tekst en lezer in niemand’s boekenkast mag ontbreken.
Wat is er veranderd?
De auteurs onderzoeken de veranderingen in de evangelische beweging in Nederland van de laatste tijd, waarbij ze de afgelopen veertig jaar in beschouwing nemen. De veranderingen kunnen van binnenuit zijn gekomen, maar juist ook als reactie op culturele veranderingen in de maatschappij. Dit roept weer vragen op en gelukkig zijn er ook veel antwoorden in het boek terug te vinden. Een belangrijke is dat de evangelischen van een kleine groep in de marge zijn uitgegroeid tot een invloedrijke groep om rekening mee te houden.
Een gevolg is dan ook dat de noodzaak van theologische reflectie op deze groep toegenomen is en we zien hun aanwezigheid in de (theologische) academische wereld dan ook voorzichtig toenemen. Ook het ontstaan van de EO, het Evangelische Werkverband en de groei van de Alpha cursussen zijn voorbeelden van de toegenomen impact van de evangelischen in de maatschappij. Een onderzoek (Johan Roeland, 2004, ook in zijn proefschrift uit 2009) heeft aangetoond dat 11% van de Nederlandse bevolking zich tot de evangelische beweging mag rekenen, op een totaal van 39% van alle mensen die zich religieus noemt.
Een ander belangrijke verandering (en nog niet door iedereen als zodanig herkend) is dat het fundamentalisme ten opzicht van de Bijbel (biblicisme) aan het verdwijnen is of in ieder geval zou moeten verdwijnen. De inmiddels vruchteloze debatten over de onfeilbaarheid van de Bijbel zijn hier een goed voorbeeld van. Ook de tekst van de Bijbel en haar uitleg hoeven niet noodzakelijk met elkaar samen te vallen.
Toch blijven velen het wetenschappelijk Bijbelonderzoek als een vijand zien in plaats van als een bondgenoot van het christelijk geloof. Het anti-intellectuele standpunt van vele evangelischen is blijkbaar erg hardnekkig. We zien dat ook terug in het zogenaamde Health, Wealth and Prosperity ‘evangelie’, wat steeds meer (ook in Nederland) terrein wint. Bernard Reitsma bespreekt de sterke kanten hiervan, maar zeker ook de tekortkomingen, zowel theologisch als pastoraal. Vooral voor lijdende christenen heeft dit ‘evangelie’ geen boodschap.
Hoe gaat het worden?
Dat hangt er van af of je in de vrije wil geloofd of in Gods uitverkiezing. In een tweetal artikelen wordt het open theïsme van Clark Pinnock behandeld (dit wordt later op deze website van verdere uitleg voorzien, red.) en Antonie Vos probeert ons door het theologische en filosofische complexe terrein van de uitverkiezing te loodsen aan de hand van de standpunten van John Wesley en Arminius.
De artikelen van Stefan Paas en René Erwich gaan over de ontwikkelingen op het gebied van ecclesiologie (zoals de groeiende invloed van de zogenaamde ‘emerging church’) en het planten en stichten van nieuwe gemeenten, vaak in een innovatieve context. Henk Bakker tenslotte probeert tot een typologische karakterisering van de evangelische kerken te komen. Hij komt tot de interessante conclusie dat evangelische kerken moeten gaan kiezen om ‘zorgende’ kerken te gaan worden (of blijven) of zich te gaan richten op hun profetische taak.
Aanraden?
Een aantal van deze hoofdstukken zijn zeker niet voor de theologische leek geschikt, maar wie als evangelische leider mee wil kunnen praten en denken, doet er goed aan om dit boek aan te schaffen en zich te verdiepen in deze ontwikkelingen die ons allemaal aan gaan. Het boek is zeker een aanrader, maar de drempel is redelijk hoog doordat het in het Engels is geschreven en sommige artikelen een zelfs voor mij als academische opgeleide theoloog, pittig niveau hebben. Maar laat dat niemand afschrikken!
En of de evangelische beweging in het grote, grijze midden verdwijnt? Het boek is daar niet heel duidelijk over. Persoonlijk betwijfel ik het, gezien haar veelkleurigheid en vermogen om zich aan te passen en te innoveren.
Evangelical Theology in Transition
Edited by: C. van der Kooi, E. van Staalduine-Sulman, A.W. Zwiep.
Uitgeverij: VU University Press 2012, 270 pagina’s;
Prijs: 29,95
28 reacties op “Evangelische beweging te veelkleurig voor ‘grijze midden’”
Uit de recenssie blijkt wel dat het allemaal erg interessante materie is waar ik best wat onderwijs over zou willen ontvangen, maar de zware engelse kluif doet mij terug deinzen. Ik daag de recenssent uit een ‘crash course’ ETIT te geven;)
@Marco van Vuuren
Ik denk dat er hier en daar wel verslagen op zullen duiken van dit gebeuren, met zeer waarschijnlijk ook wel samenvattingen van wat men daar over dit onderwerp zegt. Ik zal proberen eind van deze week hier wat aandacht aan te besteden.
EtW
@Marco,
Een ‘crash course’ zouden deze onderwerpen tekort doen. Wat mijn plannen zijn om diverse van deze onderwerpen de komende maanden uitgebreider te behandelen adhv diverse boeken en hier dieper op ingaan. Mijn volgende recensie gaat dieper in op (mogelijke) veranderingen in de kerk en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Bijbeluitleg (exeges en hermentiek) hebben ook mijn warme belangstelling. Ook de ontwikkelingen mbt ons Godsbeeld zullen tzt aan bod komen. Kortom, blijf deze site volgen!
Evert,
2 linkjes werken niet, waaronder die van Roeland.
Die van Roeland is nu gerepareerd. Welke link geeft nog meer problemen?
het woord boek na gelijknamige. (bovenin)
Die doet het bij mij prima.
Bij mij nu ook. Mijn PC heeft af en toe kuren. Tijd voor een nieuwe.
Een keer vermanend toespreken. Schijnt te helpen 😉
Bij ons niet. Hier zijn al heel wat schelwoorden gevallen over traagheid etc.
Het Nederlands Dagblad wou niet achterblijven:
http://www.nd.nl/artikelen/2012/april/24/maar-beperkt-missionair-succes-evangelischen
Ik zie het. Lijkt me een zeer acceptabel artikel. Maar wel later dan Vrijzinnig Evangelisch 😉
Dat stond ook in mijn oorspronkelijk voorwoord dat wij de landelijke en wereldwijde primeur hadden. Maar dat heb jij weggehaald!
Dat is waar. Ik moest kiezen tussen dat en de aanmelding voor het symposium. Dus koos ik voor het symposium.
Jammer. Je had het ook kunnen combineren! Zo kan ik natuurlijk niet werken als jij alles maar veranderd!
Het leven als topjournalist is hard, maar je krijgt er veel moois voor terug 😉
Ik zie uit naar mijn beloning… (op aarde of in de hemel?)
Ze blijven er wel over doordrammen daar bij het ND:
http://www.nd.nl/artikelen/2012/april/25/bescheiden-toekomst-voor-evangelische-beweging
Vlak ook het Friesch Dagblad, die jij als rechtgeaarde Harderwijker natuurlijk niet leest, niet uit: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=59533
Overigens maak ik voor zaterdag een klein overzichtje van alle artikelen die hierover verschenen zijn.
Zonder gekheid, ik wist niet dat ze ook kranten hadden in Friesland. Maar het is dan ook wel een aardig stukje geworden.
Ik kon het ook wel aardig waarderen idd.
[…] boeken die VrijzinnigEvangelisch.nl ook recent gerecenseerd heeft, hier ook aan bod komen, namelijk Evangelical Theology in Transition (p.36-37) en het boek van Schoonhoven (p.47) waarbij ik jullie het volgende citaat uit CV-Koers […]
De GKV reageert ook: http://www.gkv.nl/nieuws/evangelischen-in-beweging/1155/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
De bedoeling zal wel zijn dat we een abonnement op dit blad gaan nemen: http://www.dereformatie.nl/
Wel heel veel doctoren en doctorandussen in de redactie. Dat mag van mij ook weleens wat minder 😉
Evert,
Jij hebt liever een kerk (of blad) vol met (kritische) leken?
@Mark Peter
Ik denk dat een kerkblad niet alleen een intellectuele doelgroep aan zou moeten spreken, omdat een kerk juist een plaats is waar intellectuelen en niet-intellectuelen elkaar ontmoeten in geloof.
[…] happening dan een club sneue nummers? Maar dat zal niet veranderen. Ook niet met fresh expressions, emerging churches en missionaire leiders. De kerk is een minderheidskerk, een subversieve, dissidente beweging, […]