Categorieën
Cultuur Kerk Politiek en Geloof Wetenschap

Weekoverzicht week 19-2012

Het christendom gaat niet zozeer over wat je wel of niet gelooft, maar over hoe je handelt. Dat is de opvatting die ik uit in mijn artikel waarin ik het creationisme verwerp.

Evert te Winkel

Voor evangelisch Amerika is het handelen ook erg belangrijk, volgens Tanya Marie Luhrman. En dat beïnvloedt de politieke keuzes diepgaand:

“Zij (evangelischen, red.) stellen zich God voor als aardiger en wijzer dan welk mens dat zij kennen en ze proberen de persoon te worden die zij zouden zijn als zij als zij zich altijd bewust zouden zijn van de aanwezigheid van God, zelfs als de kinderen etteren en de trein vertraging heeft. […] Dit verandert de manier waarop iemand over politiek denkt volledig. […] Wanneer evangelischen stemmen denken zij als eerste aan de persoon die zij willen worden, eerder hoe mensen zouden kunnen zijn en zouden moeten zijn, dan hoe mensen in werkelijkheid zijn. Vanuit dit perspectief is probleem juist dat de overheid oplost waar de mens tekort komt.”

“Wie zelf weinig reflecteert, kan erop wachten dat buitenstaanders dat gaan doen”, zegt Miranda Klaver in CV-Koers. CV-Koers interviewde enquêteerde 222 mensen als vervolg op Ooit Evangelisch van Otto de Bruijne. Piet Brinksma van Rafaël Nederland: “Over het algemeen vind ik de benadering van onze gemeentes in de media nogal cynisch en zuur. Overgevoelig ook. Ik mis de nuance en dat doet pijn.”

Johan ter Beek mist een N.T Wright in Nederland, zegt hij op zijn weblog Baboesjka. De werken van Wim Dekker en Willem Maarten Dekker zijn onvoldoende relevant voor de huidige tijd. Hij noemt het ‘een gevecht van de vorige generatie’:

“Helaas heeft Dekker ook niets begrepen van de pioniers of aanhangers van ‘emerging church’ of ‘liquid church’. Er zijn inderdaad enkel ‘anti-institutionele’ bewegingen, vooral in de evangelische huiskerken beweging, maar dit is niet typerend voor de Nederlandse situatie.”

Frank Bosman, meest spraakmakende theoloog van 2011, is bang dat hij voor niets anders geschikt is dan voor de theologie:

“Ik ben bang dat ik nergens anders geschikt voor ben dan voor theologie. Mocht de academische theologiebeoefening in Nederland wegvallen, wat ik niet zie gebeuren, dan zou ik een baan als cultureel antropoloog of vergelijkende taalwetenschapper ook wel erg aantrekkelijk vinden. Het mooiste zou natuurlijk zijn, maar dat zou nu ook al kunnen, als een internationale gameproducent mij zou uitnodigen om mee te denken over de religieuze/levensbeschouwelijke elementen in te ontwikkelen games in de traditie van Fallout 3, Half-Life of Mass Effect.”

Guardian komt met zeven technieken van zes Griekse en Romeinse filosofen uit de oudheid om het leven beter te leven:

1. Sokrates: Durf het oneens te zijn, vertoon geen kuddegedrag.
2. Aristoteles: Geef de ruimte om betekenisvol te leven, help mensen te geloven in wat zij doen.
3. Plutarch: Wees een goed voorbeeld, wat je zegt is minder belangrijk dan wat je doet.
4. Epictetus: Focus je op wat je kan veranderen, je reageert dan beter op crisissituaties
5. Rufus: Blijf je ethische ontwikkeling volgen, je kan niet leven op intuïtie.
6. Epicurus: Wees zo gelukkig mogelijk, zorg dat je doelen haalbaar zijn.

Khirbet Qeiyafa, Yosef Garfinkel, Hebrew University of Jerusalem, Israël, salomo, david, archeologisch onderzoek
Gewijde palen bij de opgravingen van Khirbet Qeiyafa Foto: Hebrew University of Jerusalem

Trouw neemt het serieus, maar wat het precies betekent is niet zo eenvoudig: Resten van zo’n drieduizend jaar oude stad in Israël zou bewijs vormen dat Israël al in de tijd van David een ontwikkelde maatschappij zou zijn, met een koninklijke traditie en een aparte cultuur en religie. De ontdekkingen zijn gedaan onder leiding van de Israëlische hoogleraar Yosef Garfinkel. Nog een link.

Je kan merken aan het artikel van Trouw dat het zwaar leunt op het bericht van Scientias,  terwijl er zeker mogelijkheden zijn voor een kritischer insteek, wat een journalistiek medium niet zou misstaan. Hier wordt bijvoorbeeld betoogd dat als er een connectie is met Jeruzalem, dat er mogelijk al een tempel in Jeruzalem was voordat David de stad veroverde, waarbij de tempel geherinterpreteerd zou zijn als een plaats van joodse aanbidding. Ook betoogt de website dat:

“Want een plaats die zo onbekend is in het bijbelse verhaal dat de identificatie zeer moeilijk is geeft ruimte voor argumenten dat Samuël-Koningen een later gevormd verhaal is om de latere politieke situatie te vertellen, dan als een verhaal dat overeenkomt met de echte historische feiten. […] En als het in een betwist gebied lag, waarom is het dan juist rond de tijd van koning Salomo of de scheiding tussen noord en zuid verlaten? Dit zou het beste bewijs kunnen zijn dat het hoort bij een noordelijk Israëlitisch of Kanaänitisch gebied.”

Volg Vrijzinnig Evangelisch op twitter voor de belangrijkste berichten het allereerst.

Vrijzinnig Evangelisch heeft wekelijks een overzicht van het belangrijkste reli-nieuws en de belangrijkste reli-opinies. Hebben jullie tips om waarmee wij dit aantrekkelijker kunnen presenteren of andere op- of aanmerkingen, dan zijn deze zeer welkom. Stuur een bericht via contact of reageer hieronder.

Door Evert te Winkel

Initiatiefnemer van Vrijzinnig Evangelisch. Ooit een wat zurige bijna-ex-evangelische, inmiddels opbouwend-kritisch evangelisch. Probeert aardiger te zijn.