Categorieën
Cultuur Kerk Politiek en Geloof Wetenschap

Kerk van knekels, overzicht week 22

Deze week een luguber nieuwsoverzicht. Over een voorganger die sterft door een slangenbeet en kerken gebouwd van skeletten. Verder: Ontkerkelijking en democratie, het rommelt in Vaticaanstad, de Geest en Bruce Springsteen, post-christelijk tegenover het paganisme, het finetuning-argument voor God en hoe het orthodoxe geloof onder druk staat.

Volgens filosoof Andreas Kinneging bedreigt de ontkerkelijking onze democratie (hier het hele artikel uit De Oogst) doordat ontkerkelijkte mensen meer op zichzelf gericht zijn.

“Religie maakt je minder materialistisch en egocentrisch, meer gericht op het belang van de gemeenschap. Als het geloof wegvalt, raken mensen sterker gericht op zichzelf. Zonder het geloof ontaardt een democratie snel in tirannie of anarchie.”

Misschien is een typisch voorbeeld van de individualisering waar Kinneging het over heeft wel de jongerenbeweging G500, waar de jongerenbelangen bovenaan worden gezet. Het belang van welke jongeren? vraagt Frank Hemmes zich af. Hemmes voelt zich, als jongere, niet door deze groep gerepresenteerd. Ook de schrijver van dit stukje, Evert te Winkel, voelt weinig affiniteit met de beweging. Problematischer is nog dat de groep zich als apolitiek presenteert, volgens Hemmes:

“Zoals ik eerder al betoogde beschouw ik het centrumradicalisme als een gevaar voor de democratie omdat het politieke verschillen, en daarmee uiteindelijk ook de politiek zelf, marginaliseert, terwijl het haar eigen programma presenteert als ‘apolitiek’ en ‘objectief noodzakelijk’. Het creëert de illusie dat met het overstijgen van politieke tegenstellingen de politiek zelf, en daarmee de noodzaak voor democratie, overstegen kan worden.”

Genoeg over politiek. Hoewel, kerkpolitiek is ook politiek, zeker als het over het Vaticaan gaat. Inmiddels is het wel bekend, er is gelekt vanuit het Vaticaan, de butler van de Paus is gearresteerd en er wordt in de media het vermoeden van een machtsstrijd uitgesproken.

Kerkpolitiek is iets waar ik mij als evangelische enorm aan hoor te ergeren. Veel liever laat ik ‘de Geest waaien’. God heeft de kerk niet nodig om ‘Nederland op zijn kop te zetten’. Toch? Mark de Boer meldt in zijn column dat hij daar vooral achterdochtig van wordt:

“Dennis van de Geest (what’s in a name) verwoordt het prachtig in een fragmentje uit ‘Op zoek naar God’ uit 2010: ‘Als de paus of iemand op zo’n groot podium van alles loopt te prediken dan heb ik daar niks mee. Maar als gewone mensen, waar ik mee praat en die mij inspireren, ook dat verhaal vertellen, dan raakt me dat, en dan denk ik: mis ik iets?

Pinksteren: gewone mensen die het bijzondere verhaal vertellen en daardoor anderen inspireren. Het kan, het gebeurt, en het kan meer – gewoon, door de Geest.”

Geestdrift, Mark de Boer haalt het bij gewone mensen met bijzondere verhalen vandaan. Ruben Altena haalt juist geestdrift uit deze bepaald niet gewone artiest, Bruce Springsteen.

“In pinksterkerken is het anders. Daar gaat het voortdurend om de Geest die ‘valt’ op de aanwezigen, wat zich weer uit in spectaculaire manifestaties (schudden, spreken in tongen, profetieën). Iets daarvan is ook zichtbaar in gospelmuziek, vaak in een subtiel geseculariseerde vorm. Het vallen van de Geest uit zich niet zozeer in devote spiritualiteit, maar in wilde muzikale uitbarstingen. […] In de popmuzikant zet die seculiere beweging door. De tongen van vuur van de Heilige Geest zijn muzikaal vuur geworden. Het object is niet God maar een aardse geliefde.”

Het post-christendom heeft weinig te maken met paganisme, zegt Marc Barnes. In een prachtig geschreven verhaal (voor hen die de Engelse taal enigszins machtig zijn, een opdracht: Lees!) legt hij uit hoe de mensen van tegenwoordig door slapte gekenmerkt worden:

“Ze (dat zijn de pagans=heidenen, red.) wisten misschien niet hoe zie ze christelijke moesten zijn, mar wat ze in ieder geval wel wisten is hoe zij mens moesten zijn. De post-christen, na het verlaten van Christus, is druk bezig om alle menselijkheid te verlaten. Zonder de postbezorger te kort te willen doen zou je kunnen zeggen dat we naar een post-menselijke tijd toegroeien.”

Barnes vecht daarin vooral zaken als scheiding en euthanasie aan, die bij de heidenen zeker niet als normaal werden gezien. Met C.S. Lewis zegt Barnes, die zichzelf als ‘bad catholic’ (beroerde katholiek) ziet, dat de oude heidenen veel meer gemeen hadden met christenen dan de post-christenen van nu: “De pagans mogen dan afgoden hebben gehad, ze hadden tenminste echte mannen. De post-christenen proberen God te zijn, en verliezen het man-zijn daarbij.”

Verder een verhaal over hoe perfect het universum in elkaar steekt:

“Als de efficiëntie van de fusie van waterstof slechts tien procent lager lag, zou de zon nooit goed op gang gekomen zijn en de evolutie vroegtijdig gestopt zijn. Zou deze tien procent groter zijn, dan zou de zon al opgebrand zijn. Aan de andere kant: we zouden wel allemaal een mooi bruin kleurtje hebben.”

Of:

“Als π 3,3 was, dan zouden we nooit perfect ronde cirkels hebben”

Zoals je ziet: een hoop flauwe woordgrapjes. Nog eentje dan:

“Volgens de theorie van relativiteit zou een ruimtereiziger die de aarde op grote snelheid verlaat en terugkeert, denken dat er slechts heel weinig tijd voorbij is gegaan. Op aarde zijn er echter eeuwen voorbij. Dit is de reden dat wanneer iemand ergens over preekt dat geen connectie heeft met het aardse leven, de spreker denkt dat de preek zo afgelopen was, terwijl de rest denkt dat deze eeuwen duurde. In werkelijkheid, maar dat weten veel mensen niet, was de spreker op een andere planeet.”

Religie, met name de orthodoxe variant, staat onder druk. Ten onrechte, meent Sipco Vellenga. Orthodoxe gelovigen zijn beperkt in aantal en niet gevaarlijk.

Ook voor bijbelgetrouwe pinksterpredikers zijn gifslangen dodelijk. Daar kwam de Amerikaanse voorganger Mack Wolford recent achter. Hij had het kunnen weten, want ook zij pa stierf door een slangenbeet. Wolford weigerde medicatie, omdat volgens hem de bijbel zegt dat gelovigen die door een slang gebeten worden niet zullen sterven.

praag, skeletten, kerk
foto

“In het Tsjechische stadje Kutná Hora, ongeveer een uur reizen vanaf Praag, bevindt zich het Kostnice ‘knekelhuis’. Vanaf de dertiende eeuw wordt de begraafplaats als heilig gezien en in 1511 werd er op het terrein een kapel gebouwd… van de botten uit geruimde graven. Door een timmerman werd de kerk samengesteld van de beenderen van zo’n 40.000 mensen.”

Lees hier meer over de kerken van knekels. En hier nog meer foto’s onder meer van een kroonluchter van botten.

Volg Vrijzinnig Evangelisch op twitter voor de belangrijkste berichten het allereerst.

Vrijzinnig Evangelisch heeft wekelijks een overzicht van het belangrijkste reli-nieuws en de belangrijkste reli-opinies. Hebben jullie tips om waarmee wij dit aantrekkelijker kunnen presenteren of andere op- of aanmerkingen, dan zijn deze zeer welkom. Stuur een bericht via contact of reageer hieronder.

Door Evert te Winkel

Initiatiefnemer van Vrijzinnig Evangelisch. Ooit een wat zurige bijna-ex-evangelische, inmiddels opbouwend-kritisch evangelisch. Probeert aardiger te zijn.