Categorieën
Wetenschap

Creationisme is Amerikaanse vinding

“Wetenschapshistoricus drs. Ab Flipse, werkzaam bij de Vrije Universiteit te Amsterdam, gaat in Church History van enige tijd geleden zo’n 130 jaar terug in de tijd en begint bij de gereformeerde voorman Abraham Kuyper. De contacten van deze Kuyper met de Verenigde Staten zijn de opmaat voor de stelling van Flipse: critici van de evolutietheorie in Nederland hebben zich voor hun opvattingen diepgaand gebaseerd op het werk van Amerikaanse creationisten.”

Lees hier het volledige artikel van het Reformatorisch Dagblad. Eerdere artikelen van Vrijzinnig Evangelisch over creationisme hier en hier.

Door Evert te Winkel

Initiatiefnemer van Vrijzinnig Evangelisch. Ooit een wat zurige bijna-ex-evangelische, inmiddels opbouwend-kritisch evangelisch. Probeert aardiger te zijn.

5 reacties op “Creationisme is Amerikaanse vinding”

“(…) critici van de evolutietheorie in Nederland hebben zich voor hun opvattingen diepgaand gebaseerd op het werk van Amerikaanse creationisten.”

Misschien wel omdat de oerknal een Belgische uitvinding was?
Eerst was er niets… en toen kwam ook dat nog te ontploffen!

De vraag is of creationisme inderdaad een Amerikaanse vinding is. Het is veel meer een Europese vinding in de vorm van ‘Scriptural Geology’, wat weer voortbloeit op werken van John Woodward, William Whiston en Thomas Burnet. Zie ook de dissertatie van Terry Mortenson.

@Evert

Maar het probleem van ‘de eerste beweger’ blijft vooral een theologisch/filosofisch probleem, natuurwetenschap kan daar nog niet bij.

Nee hoor, dat is natuurwetenschappelijk al lang opgelost. De eerste beweger problematiek bestaat namelijk alleen als er een objectieve tijd bestaat die overal en voor iedereen hetzelfde is. Einstein heeft laten zien dat tijd anders in elkaar zit en relatief is waarmee dit probleem in deze vorm in ieder geval niet meer bestaat. Onze tijd bestaat alleen binnen ons universum en daarmee staat de oerknal dus eigenlijk los van onze tijd.

@ bramvandijk:
je zegt: ” Einstein heeft laten zien dat tijd anders in elkaar zit en relatief is waarmee dit probleem in deze vorm in ieder geval niet meer bestaat. ”

Mozes had dat ook al laten zien: God schiep het heelal in 7 dagen, maar de zon, de maan en de sterren hing Hij pas op dag 4 aan het firmament. Dus waren er eerst 3 hele ‘dagen’ zonder dat er zelfs maar een zon kon op -of ondergaan. Je begrijpt dat zoiets ‘tijd’ (de drie eerste ‘dagen’) wel zéér relatief maakt, toch?

Het scheppingsverhaal doet met mensen wat ‘God’ met hen doet in de eerste 3 van de 10 Geboden:
1. Je MOET God erkennen (tenslotte hebben we weken van 7 dagen met rustdag, zoals het Scheppingsverhaal het voorschrijft: je MOET dat erkennen; je kunt niet anders!)
2. Je MAG geen beelden vereren of aanbidden (= geloven). Het scheppingsverhaal blokkeert daarom de menselijke verbeeldingskracht: ook 3000 jaar geleden kon niemand zich een duidelijk ‘beeld’ vormen van hoe ‘3 dagen’ eruitzien als er niet eens een zon was.
3. Je MAG geen misbruik maken van de ‘Naam’ (van) ‘God’. Met andere woorden: God wilt geen religie.

Ziezo: het scheppingsverhaal beschrijft perfect wat evolutionisten (maar ook die creationisten!) meemaken: ze krijgen nooit een helemaal sluitend beeld van hoe de oorsprong (= ‘God’, de ‘Onzienlijke’, tenslotte!) in elkaar zit. Elk antwoord zal duizend nieuwe vragen oproepen.

Daarom geloof ik in de schepping door God in 6 dagen met rustdag: omdat het verhaal van zichzelf zegt dat het niet (in beelden) te vatten is, terwijl het wel zeer goed onze (relatieve) tijd voor de mensen heeft ingedeeld: week na week leven wij in het scheppingsverhaal.