Categorieën
Cultuur

Protest dient doel marketing Nederlandse Energie Maatschappij

Ik zeg zon, Nederlandse energie maatschappij, reclame code commissieHelaas, de Bond tegen vloeken heeft zich weer voor het karretje laten spannen van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM). De marketingafdeling van deze energieleverancier maakt geen fouten, en de klacht bij de Reclame Code Commissie was allang ingecalculeerd.

In de reclame schept God het alles, waaronder de zon, vele miljarden jaren geleden, waarna een dinosaurus het hoofd van Eva afhapt en de Nederlandse Energie Maatschappij de zonne-energie uitvindt. De Pavlov-reactie van de bond is wel zo voorspelbaar dat de NEM deze reactie wel als onderdeel van de marketingcampagne moet hebben gezien. Geen betere marketing dan klagende christenen, lijkt de energiemaatschappij gedacht te hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=y4as9nZSchw

Tegenwoordig is alles marketing. Wanneer op product niet of nauwelijks te concurreren valt, zoals bij energie, en de prijzen dicht bij elkaar liggen, moeten energiemaatschappijen het hebben van marketingcampagnes: van reclame en free publicity. Geen gemakkelijker manier om free publicity te krijgen dan door te kwetsen.

Volgens de Reclame Code Commissie is de reclame inderdaad kwetsend, maar niet nodeloos kwetsend. Deze indruk wekt tenminste het persbericht van de Bond tegen vloeken zelf, de uitspraak van de Reclame Code Commissie staat nog niet online. Kwetsen is mijns inziens altijd nodeloos, de uitspraak lijkt mij daarmee een contradictio interminis. Enigszins begrijpelijk is het wel, de commissie heeft duidelijk willen maken dat de Nederlandse Energie Maatschappij op de grens balanceert, maar er net niet over valt.

Het opzoeken van fatsoensgrenzen is onderdeel van de strategie van de NEM, al verschillende keren eerder moest de Reclame Code Commissie uitspraak doen over een reclame-uiting van deze energiemaatschappij. Een enkele keer krijgt de energiemaatschappij daarbij ‘een advies’, meestal wordt de klacht afgewezen. Veel mensen ergeren zich aan de schreeuwerige reclames die gewoontegetrouw genomineerd worden voor de Loden Leeuw. Ook riep Evert van Garderen na deze reclame op tot het boycotten van de Nederlandse Energie Maatschappij. Serieuze gevolgen heeft het nooit voor de energiemaatschappij gehad. Wel leverde het een hoop publiciteit op. En de NEM? Die vindt alle aandacht wel prima. En ik doe er, onverstandig als ik ben, aan mee.

Evert te Winkel

Door Evert te Winkel

Initiatiefnemer van Vrijzinnig Evangelisch. Ooit een wat zurige bijna-ex-evangelische, inmiddels opbouwend-kritisch evangelisch. Probeert aardiger te zijn.

8 reacties op “Protest dient doel marketing Nederlandse Energie Maatschappij”

De campagne heet ‘Ik Zeg Zon’? Ik voel me als christen helemaal niet gekwetst. Ik Zeg (namelijk ook) Zon, maar in het mooie scheppingsverhaal wel pas op de 4e dag! Het kwetst me als ‘christen’ niet als mensen het niet met me eens zijn… het lijkt me bovendien niet gunstig dat een commissie of zelfs een wet meningen als ‘kwetsend’ zou kunnen verbieden. Dat bedreigt de democratie. Niet doen.

Ik voel me als burger en democraat wel gekwetst omdat kennelijk alleen niet-gewelddadige geloofsovertuigingen in hun archetypische verhalen worden ‘gebruikt’ (en daarom niet misbruikt), naar ik vermoed en tot hiertoe vaststel. De Nederlandse Energie Maatschappij (ik gun hen deze reclame van harte: er zijn wel meer immorele rijken in de wereld) moet zeker doorgaan op de ingeslagen weg en haar dinosaurus eens een islamitisch hoofddoekje laten afbijten. Publiciteit verzekerd! Internationaal zelfs!

Aan de Bond teen het vloeken: Ik Zeg Zon(de).
Lees zeker eens Gal. 3:13

Dankzij het scheppingsverhaal kan de Nederlandse Energie Maatschappij weekend-tarieven aanbieden, werkt de NEM in een 7-dagen-week en genieten de werknemers van de NEM van het principe van een gemeenschappelijke rustdag.
Wat heeft Darwin al aan vrije dagen opgeleverd als ik vragen mag?

Oh… ik kan me voorstellen dat de baasjes van de NEM liever alleen weekend zouden vieren en hun werkslaafjes laten doorwerken terwijl zij bij AJAX voetbal gaan kijken… maar nee hoor: dat mag niet van Mozes en zijn goeie ouwe scheppingsverhaal!
Dat scheppingsverhaal van Mozes doet prima z’n werk: week na week! Geen dinosauriër en geen Zon (ook niet de Egyptische ‘Re’ destijds in Mozes’ dagen!) die daar wat aan veranderen kan.

De NEM maakt behoorlijk veel gebruik van Mozes’ scheppingsverhaal. Ze leven er helemaal naar en geloven er dus nog behoorlijk goed in, me dunkt.

Zo lust ik er nog wel een. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Citaat van Evert van Garderen: “Ik denk dat de NEM te bereiken is op telefoonnummer 06-666666. Deze diabolische, palindromische getalsvolgorde zou prima bij de NEM passen.” Lijkt me net zo kwetsend richting de NEM.

Hoe meer moeite de bond tegen het vloeken doet om de reclames te stoppen hoe meer gratis reclame de nederlandse energie maatschappij krijgt. Ze kunnen beter de moeite besparen en gewoon niets doen. Dan heb je de nem harder te pakken.

@Joël
Ik wil vooral niet de indruk wekken dat ik Van Garderen met instemming noem. Overigens ben ik niet van mening dat de NEM te ver gaat, ik vind wel dat ze ver gaan en ik denk dat zij dit bewust doen om de media-aandacht. Geen aanbeveling!

@ Evert: dat begrijp ik. Ik vind het alleen zo jammer dat de mensen die hier zo’n ophef over maken (zoals Van Garderen) zich door dit soort opmerkingen buiten de discussie plaatsen. Wie neemt zo’n man nou nog serieus, denk ik dan.

Ik wil even opmerken dat niet alleen de NEM gratis publiciteit krijgt maar ook de Bond tegen het vloeken.
Als christen wil ik het vloeken niet promoten, zoals de Bijbel adviseert, maar dat betekent niet dat ik het vloeken daarom ook wil verbieden.
Alles is geoorloofd maar daarom nog niet nuttig. Is echter niet alles geoorloofd, kan één en ander best wel eens nuttig worden: om de vrijheid van meningsuiting te vrijwaren, bijvoorbeeld.

Bekijken we het zo eens: als én de NEM én zo’n Bond tegen het vloeken een goede zaak doen aan zo’n kritiek… dan wast de éne hand daarmee toch de andere?
Ik heb geen behoefte aan zo’n bond en er zijn ongetwijfeld andere, commercieel minder verbaal agressieve energieleveranciers in Nederland. Wie kan er enkele bij naam noemen in deze reacties?