Kerk

Waar is Jezus op #MijnKerk?

Zie hierboven mijn eerste korte overdenking, in een tweet, over het fenomeen @mijnkerkNL waarvan ik de lancering -niet- kon missen. Niet via Facebook, niet via Twitter, niet via de kranten, als ik die zou lezen. En zelfs niet via nieuwsuitzendingen op televisie 😉

Door: Harold Prost

Geen wonder dat deze tweet dan ook meteen een aantal reacties opleverde. Er zijn veel tweeps die hierover zijn gaan nadenken. Niet zonder meer negatief kritisch, maar ook niet zonder meer positief. Dat was te verwachten want elke activiteit rondom het christelijke geloof raak de gelovige zelf, in meerdere of mindere mate.

Goed dat er een geloofsgemeenschap op internet is
Zo’n paar dagen na de officiële lancering van de site www.mijnkerk.nl op 15 oktober 2013, moet er vooral iets goeds over gezegd worden. Want het is goed dat er een community-achtige site op internet is, waar men het geloof kan delen. Waar men kan troosten en getroost worden. Waar de bezoeker herkenning vindt. Liefde. Warmte. Geluk. Dat mag wat kosten ook! Iets van waarde heeft zijn prijs. Daar zet je je ook voor in. Daar werk je voor samen.

Als persoon heb ik niets met rituelen, al zal iemand die mijn levenswijze er op onderzoekt zoiets waarschijnlijk stellig ontkennen. Ik steek geen kaarsjes aan, de stola met het Facebooklogo en de Twittervogel erop komt op mij over als een goede grap (als in ‘lollig’) maar is ongetwijfeld veel serieuzer bedoeld (je googelt er maar eens op, het is echt interessant, maar als je er niets van weet…) en het klavertje vier is symbool voor MijnKerk, in de volksmond een geluksbrenger.

De kern
Toch is het dát niet wat mij raakt. Het is de kern. Het geloven in een God die redt. Door zijn zoon Jezus. Dat aannemen en Gods Geest in je hebben om je te leiden. Waar is Jezus op www.mijnkerk.nl? Door het zoekvak van de site te gebruiken zie ik de naam in een aantal bezoekersreacties terugkomen en verder in twee blogs waarvan één een gastblog.

Ook bij de lancering hoorde ik veel goede dingen maar geen Goed Nieuws. In het nieuwe gedeelte van de Bijbel vinden we in de NBG-vertaling deze naam 669 keer. Zijn volledige naam is 244 keer terug te vinden en op ‘Christus’ scoren we 284 keer. 4 Bijbelboeken beschrijven Zijn leven. Ook wanneer we de toespraken van de volgelingen van Jezus erbij pakken dan gaat het vooral om één persoon: Jezus Christus. En men kwam tot geloof! En men doopte deze bekeerlingen! En men onderwees hen in die zaken die Jezus hen bevolen had! “Mij is gegeven alle macht…” zei Jezus! Petrus kon genezen in Jezus’ Naam! Men doopte in Zijn naam en men riep Zijn naam aan. Ik kan vast nog wel even doorgaan.

Conclusie
Een leeglopende (online) kerk, omdat de Kern er uit is, moet je niet willen. Dan is het zoals Elma Drayer het beschreef:”…als vanzelf dwaalden mijn gedachten af naar de verrassende opkomst van de godloze kerk” die ook al snel weer aan splitsing onderhevig bleek. Het gaat dan slechts nog óver liefde, warmte, geluk en dergelijke maar niet meer over de Bron, de enige (terug)weg tot God, door genade. Als het over ‘goede mensen’ gaat die goed zijn voor elkaar dan quote ik graag wat ik een beginnend gelovige er eens over hoorde zeggen: “Maar dáár heb je Jezus toch niet voor nodig? Dat kan iedereen!”

Harold Prost is christen en is in zijn vrije tijd onder meer TJ (Twitter Jockey) bij en oprichter van het Gospel TwitterJockey Collective. Hij vindt het leuk om reactie te krijgen op zijn stuk, via @haroldprost op Twitter, per mail; haroldprost [at] hotmail.com of gewoon hier op de site.

2 reacties op “Waar is Jezus op #MijnKerk?”

Hoi Harold,

Dank voor je reactie. Ik vind het zelf het aantal keren tellen dat de naam ‘Jezus’ valt, een mager criterium. In de gemiddelde ruzie op de markt hoor je die naam immers ook vaak zat. Ik kan me ergens wel vinden in je reactie, maar ik vind het te kort door de bocht. Ik probeer zo vaak mogelijk over God, of over Jezus te bloggen, net als wij allemaal op MijnKerk.nl (als je de term ‘Jezus’ invult op de website en daarbij vervolgens ‘preken’ of ‘actualiteit’ aanvinkt, zie je dat Zijn naam bij ons vaker valt, dan jij nu beweert). Het is een uitdaging om over Jezus te beginnen tegen mensen die niets met kerk en geloof hebben. Dat wil niet zeggen dat we hem uit de weg gaan, maar wel dat we ons steeds bewust zijn van ons publiek en dat we hopen – ook al noemen we Jezus niet expliciet – dat zijn stem tóch doorklinkt in wat we met elkaar delen. Dan nog kun je zeggen: mag het een beetje meer? Dat vind ik zelf ook.

God’s zegen, broeder!
P.s. ik heb het even gecheckt: vijf keer Jezus in de reactie. Zes keer met de p.s. erbij. 🙂

Dat heb je goed gedaan, die 5 keer Bram 😉 Maar serieus: mij zijn de intenties niet perse onduidelijk. Als kerk kun je gerust een ochtend een preek hebben over Elia zonder dat Jezus er aan te pas komt. Maar dit is de lancering geweest van een online kerk. Dat is hele andere koek. Dit is de presentatie van een nieuw platform met alle verwachtingen van dien die daarbij bij de kijker opgeroepen worden. Jezus is de weg tot God. Is dag eenmalig! Voor je behoud wel, maar voor nog veel meer! Vandaar dat we alles ook in zijn naam naar God moeten uitspreken. Zoals genezing enzo. (Niet in herhaling vallen nu Harold). Vandaar dat ik het gemist heb. Dat ik er voor mijn gevoel teveel naar moest zoeken en vooral vorm gezien heb. Ik ben voor mijzelf al veel te lang een soort van geheim agent van Jezus geweest. Ik onzichtbaar als gelovige, en Jezus als missie. Misschien dat het me daarom ook zo raakt. Maar goed, we gaan gewoon verder en mijnkerk.nl zal een begrip gaan worden, wat mij betreft 🙂 Gods zegen daarbij, in Jezus naam 😉