Politiek en Geloof

Kerken zwijgen over homohaat

homohaat, rusland, vernedering
Een homoseksueel wordt vernederd in Rusland

Het gaat steeds meer opvallen: de homo’s zijn de nieuwe Joden. De gewelddadigheden die homo’s in Rusland ten deel vallen, doen denken aan de mishandelingen die Joden ondergingen. Molestatie, vernedering, sadisme. De beelden die er op internet van te zien zijn, zijn misselijkmakend.

Door: Piet van Die

Van executies van homo’s in Iran kijk je al niet eens zoveel meer op. Eigenlijk is dat te verschrikkelijk voor woorden. Maar al is het verbijsterend, op de een of andere manier word je er immuun voor. En dan: wat verwacht je van een islamitisch land?

Maar de homohaat grijpt ook om zich heen in landen waar de kerk goed is vertegenwoordigd. In Oeganda is al een tijd een hetze gaande. In Nigeria worden de gevolgen van de anti-homowetgeving meteen zichtbaar. Maar ik hoorde nog geen woord van protest van de kant van de kerken in die landen. En ook de Russisch Orthodoxe Kerk zwijgt.

De Wereldraad van Kerken lijkt wat dat betreft ook vleugellam. Hij was ooit sterk in de strijd tegen racisme. Maar hij was toentertijd veel minder kritisch tegen communistische regimes – de nationale orthodoxe kerken verhinderden dat. Nu lijken de orthodoxe kerken én de derde-wereldkerken de kritiek op homohaat te verlammen.

Homo’s in Rusland en Afrika moeten het dus niet hebben van de kerken. Van wie wel? Er is een discussie losgebarsten of politici al dan niet acte de présence moeten geven bij de Winterspelen in Rusland. Ik weet zelf niet wat de beste actie is. Maar dat er gesproken wordt over de vraag wat het beste helpt, is veel meer dan zwijgen.

Piet van Die is predikant van PKN-gemeente ‘De Morgenster’ in Papendrecht. Dit artikel werd eerder gepubliceerd op zijn blog en wordt met toestemming overgenomen. Zie voor meer over homohaat in Rusland onder meer de twee uitzendingen van 3Onderzoekt: