Politiek en Geloof

‘Let my people go!’ Exodus in Qatar

Mozes, farao, qatar
Welke Nepalese Mozes pleit bij de Farao van Qatar? Foto: Christianimagesource

Deze week zette ik een petitie online waarin ik de KNVB vraag om deelname aan het WK voetbal 2022 in Qatar te heroverwegen.

Over de misstanden in Qatar hoef ik niet zoveel uit te leggen; anderen hebben de betere infographics, statistieken en verhalen. Zo heeft the Guardian deze week verschillende artikelen gepubliceerd over het leed van gastarbeiders in dat land, waar trouwens sowieso geen enkele voetbalfan het WK gespeeld wil zien worden.

Officiële tellingen spreken over zo’n 400 doden tot nu toe. Het steenrijke oliestaatje doet namelijk niet zoveel aan Arbo of CAO: wanhopige werkzoekers uit arme landen hebben het niet voor het kiezen en werken zich dus maar dood.

Qatar offert hen op voor een snelle, goedkope en kil-effectieve stadionbouw. Wat zullen we blij zijn als ze in 2022 wat gloednieuwe, hypermoderne stadions hebben staan.

Genoeg daarover.

We zijn hier immers niet op de website van Amnesty, maar op een reliblog. Net als VreemdGeluid (mijn eigen website) onder deel van de christelijke blogosfeer. Toch postte ik mijn oproep voor het ondertekenen van de petitie zonder twijfelen door op m’n biblioblog.

Waarom?

Omdat een christelijke doelgroep bij uitstek sympathie zou moeten hebben voor de omstandigheden van buitenlandse slaven in een megastaat.

Niet omdat christenen per definitie meer naastenliefde hebben dan niet-christenen. Wel omdat de roots van onze joods-christelijke traditie óók bij een groep verslaafde gastarbeiders liggen. U kent het verhaal wel, in Exodus:

Wanhopige Hebreeuwse familie trekt naar idioot welvarend Egypte, op zoek naar voedsel, eindigt als slavenvolk dat zich doodwerkt aan megalomane bouwprojecten, waar de hele wereld zich aan vergaapt zonder te beseffen hoeveel levens het heeft gekost.

Vervang Hebreeuws door Nepalees en Egypte door Qatar en uw Bijbelverhaal is weer helemaal actueel. Herhaalt deze oer-geschiedenis zich of leert de wereld van dit aloude verhaal? That’s the question.

Van Egypte tot Babylon tot Perzie tot Rome: het grote rijk komt er in de Bijbel niet al te goed vanaf. De Bijbel staat vaak aan de kant van de underdog – ja, de evangeliën zetten Jezus zelf neer als stervende underdog.

Daarom hoort dit betoog juist op een reliblog en belangrijker: teken de petitie en kom op voor de Nepalese arbeiders in Qatar.

Ik hoop dat je tekent, volgt en vooral: deelt.

@Quitar2022
Quitar2022.wordpress.com
Facebook.com/Quitar2022

Alain Verheij is theoloog en blogger. Hij blogt op VreemdGeluid en wil:

…merkwaardig zijn,
poëtisch, spannend, authentiek,
wil oud en nieuw verbinden,
wil kerk zijn maar niet kerks,
wereld maar niet werelds,
zoekt nieuwe wegen, nieuwe talen,
maar aan de hand van oude verhalen.”