Categorieën
Cultuur

De Opstanding is de kers op de paastaart

Massa-executies werden tijdens de Spaanse Burgeroorlog het liefst voor een kerkmuur voltrokken, las ik laatst in De Groene Amsterdammer. Macaber, niet? Het voordeel was dat je de slachtoffers dan direct op het kerkhof kon ‘opbergen’. En dat macaber valt best mee, vierden we afgelopen vrijdag niet feest om de dood van Jezus? Vrolijke kleren aan, feestneus en een puntmuts op. Het was een goede vrijdag. Feestvieren op het graf van de invloedrijkste mens ooit (volgens Time). Dat is pas macaber.

Nieuwe logo van de Groene Amsterdammer
Nieuwe logo van de Groene Amsterdammer

Na de Burgeroorlog nam Spanje een amnestiewet aan om met een schone lei te kunnen beginnen. Als het ware gooide men nog een berg zand op de graven en schroefde een extra slot op de kast. Maar lijken in de kast –die hebben weleens een eigen wil- laten zich niet lang tegenhouden. Zo ook in Spanje: In 2000 vond een freelance journalist een eerste massagraf met daarin onder andere het lichaam van zijn grootvader. “Het verleden is niet te bedekken, het komt terug,” concludeert De Groene. Oude koeien komen uit de sloot, lijken uit de kast, het deksel van de doofpot. En probeer dan de koeien, de lijken en het deksel maar terug te duwen.

Echt grote mensen overlijden niet, als zij heengaan stormt het en verdwijnt het lichaam op mysterieuze wijze in een zee van vuur.”

Toen de grootste mens ooit, groter dan Mohammed (3), Caesar (15) en Paulus (de kleine man, 34), zijn vermoeide en gebroken lichaam de strijd liet opgeven, kon dat niet het einde zijn. Echt grote mensen overlijden niet, als zij heengaan stormt het, brullen de leeuwen en huilen de wolven en verdwijnt het lichaam op mysterieuze wijze in een zee van vuur. En ook tijdens hun leven keren zij steeds als een duveltje uit een doosje terug. Vertaalde Luther (17) niet de Bijbel in het Duits nadat hij zei: “Hier sta ik, ik kan niet anders”? En keerde Napoleon Bonaparte (2) niet terug van Elba, nadat men meende dat hij zijn Waterloo gevonden had?

Toen de grootste man ooit stierf, zocht men de zwaarste steen om voor zijn graf te leggen, die de vrouwen niet zelf konden wegrollen, verzegelde de steen, gooide nog meer zand op zijn graf, zette een extra slot op de kast, deed de sloot bijna overstromen. Dit lijk mag niet uit de kast komen, vonden de leiders, die oude koe niet uit de sloot. Dat massagraf mag niet gedolven. Ze zetten er zelfs een aantal bewakers voor. Maar de groten keren altijd terug.

Dit lijk mag niet uit de kast komen, die oude koe niet uit de sloot, dat massagraf mag niet gedolven. Men zette er zelfs een aantal bewakers voor. Maar de groten keren altijd terug.”

In 2007 nam het Spaanse parlement de Wet op de Historische Herinnering aan, het verleden mag niet met de verstikkende mantel der liefde bedekt blijven. Bedekken we het verleden met die mantel, dan was Jezus een goede leraar, een bijzonder mens en een voorbeeld. Iemand die onschuldig gedood werd. Macaber allemaal. Maar Jezus was toen al de grootste. Niet zijn opstaan maakt hem het invloedrijkst, zijn opstaan uit de dood is er juist het gevolg van. Door mens te worden droeg hij ons verdriet, door te sterven onze zonde. Het opstaan uit de dood is de kers op de taart. Voor noch na hem is iemand opgestaan (pun intended) die zich kan meten met deze grootheid. Zelfs niet Ghandi (46).

We zetten Jezus niet meer voor de kerkmuur. Tegenwoordig proberen we Jezus op te sluiten in oude kerkgebouwen. Een extra slot op de indrukwekkende poort. “Wat zijn deze kerken nog als zij niet de graven en grafmonumenten van God zijn?” vraagt Friedrich Nietzsche (42) zich af. Maar ook in de kerk kon Jezus niet blijven liggen. De Heer is waarlijk opgestaan! Gezegend Pasen.

Voor noch na hem is iemand opgestaan die zich kan meten met deze grootheid. Zelfs niet Ghandi.”

Voor de Paasgastendienstkrant van 20 april 2014, 11.00 uur in evangelische gemeente Berea De Maten, de Heemgaard, Heemradenlaan 125, Apeldoorn. Koffie en thee staan vanaf 10.30 uur klaar. Zie hier de officiële uitnodiging:

uitnodiging gastendienst, berea apeldoorn

Door Evert te Winkel

Initiatiefnemer van Vrijzinnig Evangelisch. Ooit een wat zurige bijna-ex-evangelische, inmiddels opbouwend-kritisch evangelisch. Probeert aardiger te zijn.